Way Outback tour (uitgebreide versie) 21 t/m 24 juli 2019

26 juli 2019 - Darwin, Australië

Hierbij de uitgebreide versie van onze Way Outback Tour

Dag 1: Ayers Rock/Uluru

Na een vlucht met Virgin kwamen we aan in Alice Springs, één airstrip (landingsbaan) prachtig te zien vanuit de lucht, maar ook overal rood zand.

DSC_0715

We komen middenin de outback terecht. Even onze koffers ompakken zodat we de komende dagen ook genoeg spullen hebben en vanuit het vliegveld gelijk de boel ingeladen bij Rohan, onze gids voor de komende dagen.

DSC_0878

De eerste dag hebben we het Uluru Kata Tjuta National Park bezocht. Allereerst in het bezoekerscentrum geleerd over de Tjukurpa aboriginals en hun weten en religie. Ook hebben we met een aboriginal een tocht gemaakt langs de menscave en womanscave en de diverse gebruiksvoorwerpen gezien die nu nog steeds gebruikt worden; o.a de boemerang, een speer gemaakt uit een van de bomen en uit de gummyboom een kom voor allerlei doeleinden. Ook hebben we diverse rotstekeningen gezien.

DSC_0740DSC_0732DSC_0727

Daarna was het al bijna donker (17.30 uur), dus op naar de ideale plek voor de zonsondergang met zicht op de Uluru. Samen met zo'n honderd chinezen en natuurlijk onze eigen groep hebben we onder het genot van een glaasje bubbels en wat toastjes genoten van een prachtige zonsondergang en de mooie verkleuring van de Uluru.

DSC_0779

IMG_0464

Vervolgens weer in onze truck een door naar het kampterrein waar we de eerste nacht hebben geslapen. Snel het kampvuur aan en aansluitend samen koken: Kangoeroe bolognese pasta. Het was heerlijk!

Bas en Robin hebben geslapen in een swag, dit is een soort van dikke slaapzak gemaakt van tentdoek, waarbij je onder de sterrenhemel bij het kampvuur slaapt, gewoon in de buitenlucht. Dus muts op, handschoenen aan en gewoon met je kleren je slaapzak in. Het was een prachtige ervaring, maar de eerste nacht wel koud.  Margareth en Janouke hebben in een tenthuisje geslapen.

IMG_2496IMG_2492DSC_0881IMG_0487

Dag 2: Uluru zon opkomst, Valley of the Winds en slapen bij Kings Creek

De tweede dag ging de wekker al vroeg: 5.30 uur! Want ook de zonsopkomst bij de Uluru schijnt prachtig te zijn. Maar de haan was ook al wakker, dus die fungeerde ook als een wekker voor ons (en het kampterrein vlakbij, die om 5 uur al uit de veren waren... Met een temperatuurtje van net boven nul zijn we een zandpad opgelopen waar we inderdaad een prachtige zonsopgang hebben gezien en heel veel foto's hebben geschoten. Wat een mooi gezicht!

IMG_2504DSC_0797

Daarna zijn we doorgereden naar de Valley of the winds, waar inderdaad een lekker windje stond. Inmiddels liep de temperatuur al op en de eerste lagen kleding konden alweer uit. Rohan heeft ons verteld over de ecologische lagen in de gebergte om ons heen en hoe de erosie ervoor zorgt dat er tocht veranderingen zijn in het gebergte, al hoewel dit over honderden jaren gaat. We hebben een tocht gemaakt van ruim 5 km door de bergen heen met diverse vergezichten onderweg.

DSC_0964IMG_0539

Inmiddels was het alweer ruim 20 graden, dus in de korte broek en t-shirt terug. Maar helaas waren ook de vliegen weer aanwezig, dus regelmatig zwiepen als een levende vliegenmepper zodat ze niet overal op en in gaan zitten.

Vervolgens lunchen met een broodje hamburger, gebakken op de bbq die overal in Australië te vinden zijn en waar je dus gewoon gebruik van kan maken. Wat was dat smullen!

IMG_0527IMG_2531

En aansluitend onderweg voor een lange rit door de outback naar Kings Creek waar we echt km's van de rest van de wereld zullen kamperen. Hier kwam het echte 'wayoutback' gevoel naar boven. Maar eerst met elkaar hout sprokkelen voor het kampvuur en dat ook mee op de truck zodat we 's avonds wel eten konden koken op het kampvuur en de zelfgemaakte barbecue.

IMG_2532

Dit keer aten we gekruide kip met groentecurry, rijst, aardappelsalade en zuurdesembrood (zelf gebakken!) vooral de laatste was heel lekker. Rohan had ook nog een toetje gemaakt op het vuur: appelcrumble. Een beetje kolen eronder, een schep kolen erop en je hebt je eigen oven. Na het eten vrij snel weer de tentjes en swags opgezocht, maar niet voordat we marsmallows hebben gebakken bij het kampvuur en natuurlijk hebben gedoucht in de prachtige douche met uitzicht. En oh ja, de dingo liep ook rond bij het kamp, dus daar hebben we ook naar gezocht. (Robin heeft hem 's nachts op drie meter nog gezien bij zijn swag vandaan).

Dag 3: Watarrka (Kings Canyon), Mereenie Loop road, Glen Helen

Om 6.30 uur ging 'stormboy' weer aan, dus het was weer tijd om op te staan. Na een ontbijtje onderweg naar Watarrka (Kings Canyon) voor een wandeltocht van zo'n 7 km. Rohan had al aangegeven dat het eerste stuk het meest pittig zou zijn en dat hebben we (vooral Margareth) geweten. Lekker steil omhoog langs een klif, dus niet naar beneden kijken...

Het blijft apart over een berg te lopen wat voorheen een zeebedding is geweest, maar je ziet hier wel hele mooie uitzichten door. Maar niet te dicht bij de klif, want door de erosie kan een stuk rots gewoon afbreken. We zijn door de klif heengegaan langs de 'Garden of Eden' (een waterval in het midden van de rotsgroep, maar door de droogte zag je alleen nog maar een meertje) en vervolgens weer over de bergkam heen naar de andere kant van de bergklif. Inmiddels was het temperatuurtje aardig opgelopen naar zo'n 25 graden, dus goed water blijven drinken.

DSC_0988DSC_0938

Na de tocht hebben we weer bij een BBQ plek wraps gemaakt, die erin gingen als koek na zo'n wandeltocht. En toen werd het tijd voor de 'humpie bumpieroad'...2 1/2 uur rijden over een rood zandpad, waarbij we heen en weer werden geschut en helaas ook ons watervat omviel zodat we even geen water meer hadden om van te drinken.  Gelukkig hadden we onze gevulde bidons nog.

(onder kopje videos zie je een filmpje van onze rit over deze wegen)

Onderweg natuurlijk weer hout sprokkelen voor het kampvuur van die avond, we worden er nog eens handig in met elkaar en vervolgens onderweg naar Glen Helen, een echt tentenkamp op het terrein van de aboriginals.

DSC_1036

Met de groep hebben we een waar feestmaal gemaakt voor de laatste avond: steak en worstjes, aardappel stew, salade, gevulde paprika en natuurlijk sausjes (waarvan we volgens Rohan echt een mayonaisegroep waren). Na het eten heerlijk zitten kletsen bij het kampvuur, onder de douche en met marsmallows en warme chocomel nog lang genoten met elkaar.

Dit keer sliepen Margareth en Robin in de swag en Bas en Janouke in de tent. De sterrenhemel was weer prachtig deze nacht en door de extra dekens hebben we het niet koud gehad.

Dag 4: Ormiston Gorge, Glen Helen Gorge, West Mc Donnnell national park

De laatste dag alweer... na het ontbijt met pannenkoeken gebakken door Rohan, snel de tenten schoonmaken en het kampterrein weer netjes en onderweg.

Deze dag hebben we verschillende kleine tochtjes gemaakt langs een klif.

IMG_2587

Verschillende meertjes en verder vooral relaxed gezeten in de bus. Het voelt dan toch een beetje als het afsluiten van een soort van kamp met elkaar. Met meezingmuziek onderweg naar Alice Springs waar Rohan ons heeft afgezet bij ons hotel "Desert Palms".

Daar was het lekker bijkomen, maar vooral 'poetsen' want werkelijk overal zat rood zand. We kijken terug op een hele gave ervaring in het midden van Australië!

DSC_1040

DSC_1008

IMG_0669

1. Anita Steen-van Meerveld:
    26 juli 2019
    Ik zit hier helemaal mee te genieten, wat ziet het er daar fantastisch mooi uit!!
    Het is zijn wel echt intens mooie ervaringen zeg!!
  2. Klaske:
    27 juli 2019
    Echt prachtig allemaal, mooi om jullie verhalen te lezen
  3. Anneke:
    28 juli 2019
    Wat een schitterende foto’s en mooie verhalen! Leuk om dit op afstand mee te beleven.
  4. Magreet:
    29 juli 2019
    Prachtige foto's, brengt mooie herinneringen terug❤
  5. Margareth van Meerveld:
    1 augustus 2019
    Daar kan ik me van alles bij voorstellen, we zuigen nu alles op als een spons en ik vermoed dat we nog heel vaak foto's en filmpjes zullen terugkijken.